Cum funcționează instalația de climatizare?
Pentru o funcționare completă, aerul din mașină are nevoie de realizarea unui circuit frigorific și a unui circuit de răcire. Componentele circuitului de răcire și circulare ale aerului sunt conectate prin conducte de aluminiu sau furtunuri, care formează un sistem închis. Acesta asigură circularea agentului frigorific și a uleiului refrigerant, acționate de compresor.
Instalația de climatizare cu reductor de presiune
Acest circuit se împarte în două componente: partea de înaltă presiune, aflată între compresor și expansor, și partea de joasă presiune, aflată între regulator și compresor.
Compresorul comprimă și încălzește puternic agentul frigorific aflat în stare gazoasă. Ulterior, îl transportă până la condensator. Acolo, se extrage căldura din agentul condensat, iar freonul revine la starea lui lichidă. Filtrul este componenta care asigură eliminarea impurităților din agentul frigorific devenit lichid și îndepărtarea umidității. Acest lucru asigură o funcționare eficientă a sistemului și protejarea împotriva impurităților.
Compresorul instalației de climatizare
Acesta este acționat, în principiu, de către motor prin intermediul unei curele trapezoidale. Cureaua asigură circularea agentului frigorific prin întregul sistem. Mărimea compresorului trebuie adaptată în funcție de dimensiunea fiecărui sistem. Pentru lubrifierea acestuia este necesar un ulei special, care va circula împreună cu agentul frigorific din sistem. Mare atenție la acest proces de lubrifiere! Lubrifierea insuficientă cauzată de scurgerile de ulei și pierderile de lichid frigorific, generează defectarea compresorului. De aceea este indicat să mergi regulat la service pentru a încărcarea de freon. Condensatorul este altă componentă necesară pentru răcirea agentului frigorific comprimat.
Instalația de aer condiționat
Agentul frigorific gazos pătrunde în condensator prin partea superioară a acestuia. Acesta transmite căldura către mediul înconjurător prin țeavă și lamele. Acesta trece apoi din stare gazoasă în stare lichidă sub efectul răcirii, prin intermediul conexiunii inferioare.
Simptomele unui condensator defect sunt următoarele: defecțiunea aerului condiționat, scăderea puterii de răcire, funcționarea permanentă a ventilatorului. Cauzele acestora pot fi scurgerile de freon sau conductele sparte sau schimbul insuficient de căldură cauzat de depuneri.
Filtrul de deshidratare
Filtrele sau acumulatoarele sunt elementele prin care este filtrat aerul, în funcție de tipul de instalație. Rolul acestora este de a îndepărta materia străină și de a absorvi umezeala din agentul frigorific. Acesta funcționează prin pătrunderea agentului frigorific în filtrul desicant, trecerea printr-un agent higroscopic și părăsirea filtrului în formă lichidă. Partea de sus a filtrului se conectează cu o cameră de compensare aflată în partea jos. Acestea au rolul de a echilibra variațiile de presiune din sistem.
Atunci când filtrul se defectează apar următoarele simptome: defecțiunea aerului condiționat și slăbirea capacității de răcire. Aceste defecte sunt cauzate de uzura excesivă, deteriorarea interioară și scurgeri. Pentru a rezolva problema trebuie verificată instalația în intervalele de întreținere (la fiecare doi ani). De asemenea, dacă este vorba despre mașini second hand, trebuie verificată starea în care se află elementele de prindere și absența deteriorărilor.
Regulatorul de debit
Regulatorul de debit este puntea de separare a zonelor de înaltă și joasă tensiune. Acesta este instalat în fața evaporatorului. Agentul frigorific din condensator trece prin regulator și ajunge vaporizator. Temparatura scade prin evaporarerea agentului frigorific. Un regulator de debit defect scade capacitatea de răcire și defectează aerul condiționat. Cauzele eșecului pot fi problemele legate de supraîncălzirea sau înghețarea freonului, înfundarea sistemului și scurgerile. Defecțiunea poate fi observată vizual sau prin control acustic. Este recomandat să verifici conexiunea liniilor de conectare, temperatura din circuit și presiunea din compresor la pornire.
Principalele cauze care afectează sistemul de climatizare sunt umiditatea și impuritățile. De aceea, este recomandată întreținerea periodică. Așadar, specialiștii recomandă să apelezi la serviciile pentru reîncărcarea freonului, cel puțin o dată la doi ani.