Victor Aileni: Viitorul președinte al României trebuie să aibă profil militar, în contextul operaționalizării Comandamentului NATO din România


1.Potrivit surselor publice, România se numără printre ţările care ar putea participa la viitoarea misiune navală europeană mobilizată în Golful Persic pentru contracararea acţiunilor Iranului. Cum se va poziționa România ca stat riveran la Marea Neagră?
Victor Aileni: Dacă Iranul continuă cu acțiuni ostile la adresa securității statelor europene, conform ultimului sechestru petrolier britanic din Golful Persic, cel mai probabil, vom asista la mobilizarea și operaționalizarea unei misiuni maritime de protecţie europeană cu suport militar NATO /SUA. În eventualitatea acestui scenariu, România va juca un rol strategic major ca principal furnizor de securitate și planificator de războaie la nivel regional, dacă luăm în considerare înființarea recentului Comandament NATO de la Sibiu și, totodată, rolul geostrategic al Mării Negre în flancul sud-estic European.

2.În ultima perioadă tensiunile dintre Iran și SUA au escaladat. Care credeți că ar fi profilul potrivit al viitorului președinte al României în eventualitatea izbucnirii unui război cu Iranul și poziționarea României ca furnizor de securitate regional?
Victor Aileni: O întrebare la care, cred, că ar trebui să fim pregătiți să răspundem fiecare dintre noi, mai ales în contextul apropierii alegerilor prezidențiale, unde votul cetățeanului devine mai mult ca oricând ,,responsabilitate colectivă”. De ce spun asta?! În primul rând, indicatorii de avertizare timpurie arată că există probabilitatea izbucnirii în același timp a trei războaie regionale cu efecte globale, potrivit escaladării tensiunilor dintre SUA și alte trei state: Venezuela, Iran și Coreea de Nord. Nu este vorba de “dacă”, ci mai degrabă “când” SUA și NATO vor fi implicați în operațiuni de stabilitate incluzând și dimensiuni militare. În acest context, așa cum menționăm și în interviurile anterioare, România devine planificator de războaie, fiind gazda primului și singurului Comandament NATO de trei stele din Est-ul Europei, iar rolul geostrategic al Mării Negre se va alinia unor noi politici și doctrine de securitate și stabilitate în noua viziune NATO URBAN MARITIM.Prin urmare, consider că profilul viitorului președinte al României, în noua paradigmă de securitate internațională, se impune a fi un profil militar, cu experiență în analiză și planificare strategică, relații internaționale și, totodată, capacitatea de a gestiona în mod integrat, inovativ și inteligent problematici de securitate națională pentru asigurarea siguranței cetățeanului și, implicit, a securității și rezilienței comunităților urbane expuse din ce în ce mai mult la dezastre și catastrofe naturale.

3. Ce ar trebui să conțină viitoarea STRATEGIE NAŢIONALĂ DE APĂRARE A ŢĂRII în noua paradigmă de securitate națională și internațională?
Mădălina Neacșu: Cu siguranță, viitoarea Strategie Națională de Apărare a Țării trebuie să fie expresia concretă a unei viziuni integrate cu focalizare pe securitatea și siguranța cetățeanului, iar acest scop poate fi atins doar prin definirea unui nou set de concepte, doctrine specifice și, totodată, diseminarea unei noi culturi de securitate NATO URBAN, toate devenind noi instrumente și măsuri socio-militare de contracarare a riscurilor și amenințărilor la adresa securității naționale, mai ales în contextul înființării Comandamentului NATO de la Sibiu.În al doilea rând, protejarea drepturilor comunităţilor româneşti şi a activităţilor economice derulate în Zona Economică Exclusivă a României la Marea Neagră, consider că ar trebui să se realizeze cu suportul Alianței și, implicit, ca parte a parteneriatului strategic cu SUA. Mai concret, viitoarea Strategie Națională de Apărare a Țării propunem a se orienta pe dezvoltarea capacității de colaborare și interoperabilitate la nivel interurban, unde protejarea infrastructurilor critice vitale pentru orașele riverane de la Marea Neagră s-ar putea subsuma unor noi strategii, politici și doctrine de tip NATO URBAN MARITIM.
De asemenea, asigurarea securității și rezilienței urbane devine o problemă de siguranță și securitate națională în contextul ,,București – Capitala Seismică Europeană”.
În acest sens, venim cu recomandarea că securitatea și reziliența urbana a Capitalei să fie dezbătută în CSAT și abordată ca pe o componentă strategică de securitate națională și, totodată, de într-ajutorare între ,,vecinătăți urbane”, având în vedere că Municipiul București este a zecea capitală ca importanță în ceea ce privește expunerea la riscuri de natură seismică. În concluzie, recomandăm o cooperare mai eficace și mai punctuală între orașe, în ceea ce privește protecția, pregătirea și capacitatea de reacție împotriva amenințărilor de natură chimică, biologică, radiologică și nucleară („CBRN”), dar și pentru contracararea dezastrelor și catastrofelor naturale sau umane.
Interviu preluat din RefleqtMedia

NOTĂ:
D-l Victor Aileni, Ex-Senator al României în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiză și planificare strategică al firmei MabeInvest LLC SUA/România. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militară de la Kogâlniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.
NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor în Informații și Securitate Națională și oferă expertiză în securitate și reziliență urbană, politici și strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence,a grointelligence, juridic-administrativ etc.



Cititi tot articolul