Gânduri după ultima zi a Simpozionului naţional: «Viitorul învăţământului: strategii, soluţii, legiferare», Târgu-Jiu, 22-27 iulie 2019


După încheierea Simpozionului naţional: «VIITORUL ÎNVĂŢĂMÂNTULUI (STRATEGII, SOLUŢII, LEGIFERARE)», Târgu-Jiu, 22-27 iulie 2019, organizat de către Universitatea «Constantin Brâncuşi», în parteneriat cu Academia Oamenilor de Ştiinţă din România, Filiala Târgovişte, vom începe seria evidenţierii conferinţelor, comunicărilor şi a dezbaterilor de înaltă ţinută ale ultimei zile, cu cele două intervenţii de excepţie, aparţinând domnilor: prof. univ. dr. Adrian CURAJ, fost ministru al Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice 2015-2016 şi prof. univ. dr. George NICULESCU, Director Direcţia Cercetare, Dezvoltare, Management proiecte, din UCB Târgu-Jiu, care prin maniera deschisă, plină de elocinţă şi de originală abordare, merită să fie asociate maximei lui Ovidiu din Heroides: «finis coronat opus» (sfârşitul încununează opera), deoarece o reformă autentică a învăţământului înseamnă şi depăşirea unui prag critic în ceea ce priveşte pregătirea psiho-pedagogică şi metodică a personalului didactic din învăţământul şcolar, liceal şi universitar.

,,Trebuie să avem o Lege a Educaţiei mai suplă şi mai stabilă”!
În alocuţiunea sa, domnul prof. univ. dr. Adrian Curaj a pornit de la premisa că aceia care vor să întreprindă o reformă a învăţământului trebuie să gândească în a-şi propune ceea ce se poate realiza, dar e mai bine să înveţi să faci ceea ce ţi-ai propus, mai ales că barierele dintre fizic, digital şi uman sunt de netrecut uneori, iar marea problemă este să înţelegem dacă suntem pregătiţi pentru schimbare! ,,Pe mine nu mă interesează ceva care este evident, a spus domnul ministru Adrian Curaj, deoarece este clar că României îi lipseşte un mecanism care să finanţeze problemele de «entreprise», de aceea, ne trebuie o strategie de cercetare şi de specializare inteligentă, iar în acest sens, trebuie să avem o Lege a Educaţiei mai suplă şi mai stabilă! Vedeţi, trecutul trebuie reglat cu regulile trecutului, iar noua lege în domeniul educaţiei constituie vehicolul care mă ajută să pun în mişcare ceea ce doresc să fac! Mi-e frică să stau la masă cu oameni care au certitudini în acest sens! E bine să vedem încotro se mişcă lumea, dar înainte de a se mişca, de a se fi produs o mişcare haotică, pentru că atunci, mi se pare că e prea târziu, iar aceia care iau decizii, trebuie să cunoască valorile care impun diversitatea şi stilul de viaţă al generaţiei actuale” a subliniat în cele din urmă domnul ministru Adrian Curaj.
În cadrul ultimei comunicări a simpozionului naţional de la Târgu-Jiu, intervenţia domnului prof. univ. dr. George Niculescu a impresionat întreaga asistenţă prin ineditul său şi prin faptul că a presupus un dialog direct, tocmai din Luxemburg, printr-o video-conferință desfăşurată în colaborare cu cercetătorul științific dr. Aron Jinaru, în strânsă legătură cu anumite INADECVĂRI ȘI CRIZE MAJORE ÎN SISTEMELE EDUCAȚIONALE ACTUALE, cu DATE, FAPTE ȘI EXPERIENȚE ALE TRECUTULUI, cu IMPERATIVUL TRANSFORMĂRII SISTEMULUI EDUCAȚIONAL, cu SCHIMBĂRI PARADIGMATICE ALE EDUCAȚIEI, cu EXPERIMENTE EDUCAȚIONALE ANTICIPATIVE, toate circumscrise unor adevărate ,,LECŢII ALE VIITORULUI”! Cu siguranţă, vom reveni în viitor asupra acestor aspecte discutate în cadrul video-conferinţei, dar, pentru moment, am dori să menţionăm faptul că în concepţia domnului Director George Niculescu: ,,Lumea de azi este mai complexă, mai conectată și mai volatilă decât oricând. Este plină de posibilități enorme, dar și de capcane imprevizibile! De aceea, avem nevoie de un sistem educațional care să fie la fel de interdisciplinar ca problemele și oportunitățile cu care ne confruntăm. Dacă vrem să pregătim cu adevărat tinerii pentru viață, muncă și cetățenie în lumea modernă, avem nevoie, atât de o perspectivă mai largă asupra succesului, cât și de o viziune mai largă a ecosistemului învățării. Fie că o privim din punct de vedere economic, social sau moral, trebuie să gândim diferit despre modul în care susținem următoarea generație pentru a prospera. Ne întrebăm, dacă sistemele educaționale care au fost create, ne îndeplinesc nevoile, dacă se potrivesc scopului nostru. În concluzie, vă pot spune că au existat multe schimbări în educație, dar, în ciuda celor mai bune intenții și eforturi ale celor implicați, multe dintre aceste schimbări au redus în mod necorespunzător scopul, amploarea și impactul educației”, a reiterat domnul profesor universitar, George Niculescu!
Apreciind valoarea deosebită a comunicărilor prezentate, domnul prof. univ. dr. Adrian Gorun a spus că maniera de prezentare a ultimei comunicări a domnului Niculescu, face parte din «vizibilitatea» Simpozionului de la Târgu-Jiu, un ciclu de conferinţe agrementate cu interludiile muzicale ale violoncelistului Adrian Naidin, iar, dincolo de orice îndoială metafizică, Simpozionul de la Târgu-Jiu a fost o reuşită şi o reuniune de înaltă ţinută academică!
Profesor, Vasile GOGONEA



Cititi tot articolul