ALIVE- O altfel de școală



Schimb de experiență între elevii gorjeni și cei
italieni. Prin intermediul unui proiect Erasmus, o echipă a Colegiului Național
Tudor Vladimirescu a avut ocazia să vadă diferențele educaționale dintre o
școală din România și una din Italia. „A fost o Altfel de școală, a fost O
Lecție sub altă formă”, susțin participanții la acest proiect.

Colegiul Național „Tudor Vladimirescu”
Târgu-Jiu este în acest an partener în proiectul Erasmus + ALIVE : ”Activating
Leadership Initiatives through Values Education” (”Activizarea Ințiativelor de
Leadership prin Educație pentru Valori”). Semestrul acesta, a avut loc în
Legnago, Italia, schimbul de elevi din cadrul acestui proiect, cu implicarea
internațională a școlilor din Italia, România, Spania, Portugalia, Norvegia și
Turcia. Echipa din România a fost coordonată de doamna profesoară Dragotă
Teodora și de domnul profesor Zaharia Vasile și a avut ca participanți
elevii:Tomescu Iulia Maria, Mirea Ana-Maria, Ghioc David-Aristid și Stoian
Mihai, din clasa a X-a A.  Activitățile
programului s-au desfășurat timp de 5 zile la școala  Liceo Statale Giovanni Cotta din Legnago. “Festivitatea de
deschidere a fost prezidată de directorul școlii. Am  avut ocazia să o întâlnim pe doamna primar a
orașului Legnago,care ne-a prezentat informații despre mica, dar frumoasa
localitate . Ziua s-a încheiat cu o excursie în unul dintre cele mai frumoase
orașe ale Italiei, Verona, un oraș ce ne-a amintit de vremurile romane și de
celebrii Romeo și Julieta ai lui Shakespeare.În fiecare zi, am participat , în
grupe mixte de câte patru elevi de naționalități diferite,  la activități deosebite, de un real interes:
lecții practice în laboaratoarele de chimie, lecții interactive de engleză
și  artă modernă. Ne-au impresionat
workshop-urile de creare a unor povestiri despre o elevă a școlii cu sindrom
Down, învățarea metodelor și a pașilor de 
realizare a  unei broșuri,
dezbaterile pe tema cyberbullying-ului și ”gustoasele” ateliere de pizza. La o
oră de sport, am răspuns provocării de a juca fotbal legați la ochi, fiind,
astfel, puși în siuația unor persoane fără capacitatea de a vedea”, a declarat
profesorul coordonator al proiectului ALIVE, Dragotă Teodora.

Voluntariatul, o disciplină obligatorie

Pe parcursul șederii elevii gorjeni au
avut ocazia să cunoască o serie de activități mai puțin promovate în școlile
din România, voluntariatul. „Am observant aplecarea spre activități ce
încurajează și sprijină incluziunea socială atât din partea profesorilor,cît și
din prtea elevilor. Am gasit în această școală parteneră și elevi români și
chiar o biserică ortodoxă în vecinătatea școlii. Ni s-a prezentat proiectul de
arheologie locală ”Pon-projects”, activitate 
ce a pus elevii în situația de 
reabilita  clădiri istorice
venețiene printr-un proiect cu finanțare europeană. Astfel,  elevii îndrumați de profesori  arhitecți și constructori au învățat pe viu
ce înseamnă a restaura și a valorifica patrimoniul local.Spectacolele de
poezie, muzică, dans, cor și teatru  ce
au fost realizate de elevii și profesorii italieni pe parcursul întregului an
școlar au pus în lumină talentele acestora ,dar totodată i-au adus împreună în
activități de socializare și de învățare. Rodul muncii lor a fost apreciat cu
aplauze la spectacolul de la teatrul Salieri. Poate cel mai interesant lucru
observat la sistemul de educație din Italia este acela că elevii italieni sunt
obligați să facă practică de tip voluntariat, indiferent de profilul la care
studiază, un număr de 200 de ore pe an. În acest fel, ei descoperă dacă au
reale calități pentru meseria aleasă și dacă ceea ce studiază la școală are
legătură cu piața muncii. În cea de-a treia zi a schimbului nostru de elevi, am
făcut o vizită culturală  pe canalele
”serenissimei” Veneția, patrimoniu UNESCO, care ne-a încântat prin istoria sa
și prin impunătoarele clădiri. În ultima zi, au avut loc sesiuni de dezbateri
despre leadership și  valorile educative,
totul încheindu-se cu premierea cadrelor didactice și a elevilor participanți.
Surpriza de final a fost o întâlnire cu membrii Asociației Alpine Troopers care
ne-a prezentat istoria alpinilor, cercetași care au luptat  în trecut, apărând  granița de nord a Italiei”, a mai spus
dascălul.

Articolul ALIVE- O altfel de școală apare prima dată în Impact In Gorj.





Cititi tot articolul